1 Year Kalimba Journey

Hello! I’m so excited about this milestone!

Personally, this is a big deal because I’m the type of person who likes to jump from 1 interest to another so I’m really glad that I managed to stick with this hobby for this long and see myself improving in it. One main takeaway that I learned is that a YouTube channel is a really cool way to track your own progress. I’m so grateful to be doing this because I’ve always wanted to edit videos but I never figured out what to do. So when I got to see my first tutorial video about tuning kalimba compared to my latest which is about reading kalimba tabs, it really shows a huge difference. My tone in speaking, editing skills, and how I present the information have improved a lot! My aim is to make engaging and interesting tutorials as of lately because I love channels like Javier Mercedes and Finzar who make the best tutorials I’ve ever seen about Premiere Pro. There’s a storyline, they highlight the important things properly and there are effects (visual and sound) everywhere to keep you engaged. I use the adjective crispy to describe this type of editing haha. That’s why I use a lot of gifs in my talking videos just to keep them engaging. 

It’s funny that I’ve been featuring a lot of Quby in my videos. It has become my unofficial mascot now haha. I haven’t found any character cuter than Quby. The creator is a freaking genius, it’s so simple to draw but cute as heck!

My original script was different than the video, it was longer because I thought that I wanted to share more but it’s kinda boring to talk too much. I kept it short and leave the rest for this blog post.

So how to improve on playing the kalimba better?

  1. Practice consistently, just investing 5 mins per day is better than no practice at all. I know this is the most cliche advice you’ll ever hear but really, there’s no shortcuts for that. My way of motivating myself to keep practicing consistently is by recording the first day of learning a song and the fifth day of learning the song. Developing muscle memory is super helpful!
  2. Break down the song into smaller parts. When I’m practicing, I mark down the date under particular section only after I think I’m comfortable enough playing the part. Then after learning the whole song, I can keep track of how long it takes for me to feel comfortable playing specific parts of the song.
  3. Challenge yourself by trying something new. It can be done by learning a song with a higher tempo, a different genre or playing with a new style. A very unique style of playing that I discovered is by KalimbaTunesI like that he added some percussion sounds into his covers that make them so so good! I tried learning it but I can’t though. Mad props to him for coming up with a unique way of playing the kalimba!

I wanna share my goals as to what I want to achieve by June 2022. 

  1. I want to make more chromatic kalimba covers, maybe around 5 to 10 covers. The only thing that’s holding me back is the unfamiliarity of playing 34 keys kalimba. It takes more time to practice so I leaned into what’s easier.
  2. I want to compose a song on the kalimba. I have a chord progression that I worked with Petter during one of the song writing lessons. He told me that it sounds good so I want to try and expand on it.

I thought to myself: “how long will I be doing this YouTube thing?”
I don’t know what the future looks like but for now this feels very fulfilling to me; sharing some knowledge in a video form. I really genuinely like it. Yeah it’s not always easy to come up with a lot of ideas and it takes a lot of time to put everything together but it’s something I enjoy spending time and effort on. In the how to read kalimba tabs video, I received a lot of feedback saying that the video is helpful. Yo, I’m like super grateful and happy about it because my aim for that video is achieved! It fuels me to do more engaging tutorials to help new kalimba players in navigating and figure out how to play kalimba.

I’ve never tracked my time for the whole video making process. I recently tried Toggl, a time tracking app just to see how long it takes to work on a video.

12 hours and 25 minutes! I have different tasks:

  • Writing script – 4 hours 8 minutes
  • Collecting resources – organising media files, finding background music, sound effects, gifs etc. – 2 hours 6 minutes
  • Editing – 4 hours 44 minutes
  • Designing graphics – 1 hour 16 minutes
So I can conclude that editing takes a huge portion of the time. The video is on your right in case you wanna watch!
 

For memory, I’m putting this picture here. I ordered a bento cake for this occasion. Yeah yeah very extra hahaha. But the cake is BEAUTIFUL and CUTE. Best thing is, it’s not just visually pleasing but the taste it great as well. It’s chocolate buttercream inside. If you live in Klang valley and wanna order a bento cake contact doubledotbakes. You can also get some inspiration from their IG page and order it from your nearest cake shop. The baker is super skilled, for real. This is my 4th bento cake ordered from them and I’ve never stopped being impressed with the baker’s decorating skills!!

I wanna thank the kalimba community for the amazing positive vibes! My first kalimba friend is Syikin. I don’t know how to make friends in this big open space on the Internet so I wanna thank her for showing me the way. One day I got a few notifications of her commenting on some of my videos so I’m like  “who dis??” So I subscribed back to her and we started commenting on each other’s videos. I also talked (some more to commenting on each other’s videos haha) to kalimba players like Kalimbaverse, Yna, Kalimba Malaysia, the_sound_of_kalimba, Yuki’s Sheep, Brix R Catharine, and a few others as well.

Thank you for reading this lengthy post! Have a great week ahead 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *